آمادگی تیپیکو برای صادرات دارو به افغانستان

عبدالباری عمر، رئیس سازمان غذا و داروی افغانستان و هیئت همراه با حضور در هلدینگ دارویی تأمین، در جلسه‌ای با حسین عطار، سرپرست و عضو هیئت‌مدیره این هلدینگ، شرکت کردند.

حسین عطار، مدیرعامل هلدینگ دارویی تأمین در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: کشور دوست و برادر افغانستان به‌عنوان یک کشور هم‌زبان قرابت‌ها و اشتراکات فرهنگی فراوانی با ایران دارد.

او افزود: در زمینه صادرات دارو نیز این کشور در اولویت برنامه صادراتی ما قرار دارد. ما در برخی از شرکت‌های گروه مانند کارخانجات داروپخش بیش از 30 سال است که به افعانستان صادرات داریم.

آمادگی تیپیکو برای صادرات دارو به افغانستان

عطار با اشاره به اینکه در 25 شرکت تابعه تیپیکو 150 خط دارویی فعال وجود دارد و 1250 قلم انواع محصولات نهایی و 250 ماده اولیه تولید می کنند و همچنین بیش از 10 هزار نفر نیروی متخصص فعالیت می‌کنند، گفت: ما در شرکت های تابعه براساس استاندارهای جهانی داروهای باکیفیت تولید می‌کنیم و در اختیار بازار داخلی و صادراتی قرار می‌دهیم.

او در ادامه درباره توانمندی واحد تحقیق و توسعه تیپیکو افزود: در سال گذشته موفق به تولید 240 محصول جدید و ارائه به بازار دارویی کشور شدیم.

سرپرست تیپیکو با بیان اینکه ظرفیت بالایی در بخش صادرات تیپیکو وجود دارد، گفت: صادرات به کشور افغانستان در برنامه صادراتی ما قرار دارد و مطمئن باشید موارد مدنظر شما در نظر گرفته شده و تمامی الزامات GMP در صادارت به افغانستان به صورت کامل رعایت خواهد شد.

عطار در پایان گفت: با توجه به اینکه در افغانستان 6 دانشکده داروسازی وجود دارد مجموعه تیپیکو آمادگی خود را جهت آموزش و کمک به دانشکده های داروسازی افغانستان اعلام می‌دارد.

زهرا قلن‌بر، مدیرعامل داروسازی ابوریحان، محمد مسعود علیمراد، مدیرعامل کارخانجات داروپخش، سامان غلامی، مدیرعامل داروسازی اکسیر، امیرعلی بنایی، سرپرست شرکت اوزان، رضا توکلان، سرپرست معاونت امور شرکت ها و ‌مجامع، مسعود عابدینی، سرپرست معاونت زنجیره تامین، آرش لطفی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و‌توسعه راهبردی و وهاب دانشجو، سرپرست مدیریت بازرسی و بررسی های ویژه مدیرعامل، در این نشست حضور داشتند و در مورد موانع و مشکلات صادرات به کشور افغانستان مواردی بیان نمودند.

در ادامه این جلسه عبدالباری عمر رئیس سازمان غذا و داروی افغانستان نیز در سخنانی از ایران به عنوان کشور دوست و برادر نام برد و اظهار داشت: هم اکنون داروهای بیش از 50 شرکت داروسازی ایران در افغانستان ثبت شده است.

او گفت: هم اکنون 80 درصد از بازار دارویی افغانستان وارداتی است و باتوجه به کیفیت داروی ایرانی مایل هستیم که شما سهم بیشتری از بازار دارویی افغانستان را داشته باشید.

عبدالباری عمر با بیان برخی مشکلات موجود در تبادلات دارویی میان دو کشور اظهار داشت: برای رفع موانع موجود از تمام ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و از طرف ایرانی برای حضور در کشور افغانستان جهت توسعه روابط فی‌مابین و بررسی بازار دارویی این کشور دعوت به عمل می‌آوریم.

رئیس سازمان غذا و داروی افغانستان با تشریح وضعیت بازار دارویی و شرکای تجاری این کشور، ابراز امیدواری کرد تا سهم ایران از بازار دارویی افغانستان افزایش داشته باشد.