صادرات ماهیان زینتی آذربایجان شرقی برای اولین بار

به گزارش قدس انلاین، جواد گوزلی امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این محموله صادراتی به صورت رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم برای اولین بار از استان به مقصد کشور عراق ارسال شد.

وی ضمن ابراز تشکر و قدردانی از وزارت امور خارجه و معاون وزیر و ریاست سازمان شیلات ایران به علت مساعدت‌ها و صدور مجوزهای لازم و ایجاد کریدورهای صادراتی اعلام کرد: ماهیان زینتی صادر شده عمدتاً از خانواده دیسکس، اسکار، کوپی، گلدفیش بودند که به مقصد اربیل عراق از کشور خارج شده است.

وی گفت: هم اکنون ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و اکواریومی شناخته شده در استان تولید و پرورش می‌‏یابد و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر دو قطب مهم تکثیر و پرورش این نوع ماهیان در شمال غرب کشور هستند از این رو توسعه و رشد تولید در این شهرستانها به جهت ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب با نگاهی جدی تر دنبال می شود.

گوزلی ادامه داد: اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی بوده اما پرورش ماهیان زینتی به‌ دلیل زودبازده بودن و بازارپسندی، علاقه مندی مردم، داشتن امکانات اولیه تولید، فروش و درآمدمناسب و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان دارد.

تولید ۱۶ میلیون قطعه ماهی زینتی در آذربایجان‌شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۱۶ میلیون و ۳۰۹ هزار قطعه ماهی زینتی در سال ۱۴۰۱ در استان در مجموع ۱۱۱ واحد پرورشی در وسعت ۲۷ هزار و ۸۶۰ مترمربع گفت: تولید ماهیان زینتی برای حداقل ۶۳۵ نفر فرصت اشتغال مستقیم و یک هزار و ۲۷۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در تولید ماهیان زینتی جزو رتبه های برتر کشوری بوده و می‌توان با افتخار اعلام کرد این صنعت در استان یکی از راهکارهای رشد تولید و ارزآوری است ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا است و با سرمایه کم می‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد و در استان آذربایجان شرقی بیش از ۵۰ فروشگاه در حوزه فروش لوازم و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان را در اختیار شهروندان قرار می دهند.

گوزلی گفت: عبور از وضعیت موجود سنتی با کیفی کردن تولید و ارتقاء بهره وری با استفاده از مکانیزاسیون و سیستم های بهینه سازی تولید و همچنین احداث نمایشگاه دائمی ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و تبادل اطلاعات و عرضه، تجارت و جذب گردشگر داخلی و خارجی و بالطبع ارزآوری جزو اولویتهای برنامه های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

وی افزود: با وجود ظرفیت های بالقوه استانی درخصوص گردشگری آبزی پروری در صورت توجه و ایجاد نمایشگاه‏ دائمی ماهیان زینتی، شاهد رونق صنعت گردشگری و پویایی اقتصادی در استان خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری قدس