صنعت آبزی‌پروری به یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید غذا و تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه تبدیل شده است. افزایش تقاضا برای آبزیان و محدود بودن ذخایر دریایی موجب گردیده تا آبزی‌پروری به عنوان مهم‌ترین راه تامین پروتئین مورد نیاز جهان؛ مورد توجه قرار گیرد.

میگو یکی از ارزشمندترین آبزیان خلیج فارس و مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور می‌باشد. وجود اراضی ساحلی مستعد پرورش میگو و شرایط ایده آل جغرافیایی به ویژه در جنوب کشور و نیز قیمت مناسب میگوی پرورشی در بازار جهانی؛ باعث توسعه این حرفه همگام با توسعه جهانی شده است.

استان بوشهر به‌عنوان قطب پرورش میگوی کشور؛ طی سال‌های اخیر بیشترین میزان صادرات میگو را داشته است. این استان با دارا بودن ۹۳۷ کیلومتر مرز مشترک با آب‌های خلیج فارس، ظرفیت بالایی برای پرورش آبزیان و ایجاد اشتغال در این حوزه دارد.

صادرات میگو و سایر آبزیان
میگو

شرکت آبزیان مهتاب

شرکت آبزیان مهتاب در سال 1376 با هدف توسعه زنجیره اقتصادی فرآورده‌های دریایی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تاسیس شد.

شرکت آبزیان مهتاب در بیش از 30 سال گذشته در زمینه عمل‌آوری، بسته‌بندی و صادرات فرآورده‌های دریایی پرورشی و صیدی بویژه میگوی پرورشی فعالیت داشته است. این شرکت سهم بزرگی از تولید فرآورده‌های دریایی استان بوشهر را به خود اختصاص داده است.

در سال‌های گذشته محصولات شرکت آبزیان مهتاب با نشان‌های تجاری آفرید و آکواترژر در بازارهای بین المللی از جمله آمریکای جنوبی، اروپا، آسیای شرقی، کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا عرضه شده است. شرکت آبزیان مهتاب در حال حاضر با ظرفیت 2,500 تن در سال به فرآوری و بسته‌بندی محصولات پرورش‌دهندگان و صیادان جنوبی ایران می‌پردازد. بخشی از این ظرفیت به فرآوری محصولات پرورشی گروه وطن‌زرین در مجموعه “پرورش میگوی مند” اختصاص دارد.

مجموعه‌ای که در مساحتی به وسعت 850 هکتار در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و دارای 164 حوضچه 2.5 هکتاری با ظرفیت برداشت 3 تن میگوی پرورشی در هر هکتار است.

ظرفیت‌های پرورش و فرآوری مجموعه‌های “پرورش میگو مند” و “فرآوری آبزیان مهتاب” با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای همچون سال‌های گذشته در حال افزایش است.

محصولات میگوی دریایی و پرورشی معمولا در انواع زیر تولید می‌شود:

1. میگوی با سر و پوست (کامل)

2. میگوی بدون سر

3. میگوی بدون سر و پوست با دم

4. میگوی بدون سر، پوست و بدون دم

5. میگوی بدون پوست، سر و رگ

محصول اصلی شرکت آبزیان مهتاب؛ میگوی پرورشی با سر در بسته‌بندی‌های متفاوت می‌باشد.

گواهینامه ISO 22000: استاندارد بین‌المللی مدیریت ایمنی مواد غذایی 

گواهینامه HACCP: استاندارد بین‌المللی تحلیل خطر و کنترل بحران در صنایع غذایی

گواهینامه CNCA: استاندارد بین‌المللی کشتی یا لیست رهگیری محموله 

گواهینامه گواهینامه EEC