صنعت آبزیان در ایران

صنعت آبزیان یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های بخش مواد غذایی در جهان است و در اقتصاد بسیاری از کشورها تجارت آبزیان جهت رونق فعالیت در مناطق ساحلی، رودخانه‌ها و آب‌های داخلی، امری ضروری است.

تجارت در این حوزه روزبه‌روز پیچیده‌تر، پویاتر همراه با گونه‌ها و شکل‌های متنوع محصول می‌شود و این موضوع نشان دهنده افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان است. مهم‌ترین سهم تجارت شیلات شامل گونه‌های با ارزش مانند سالمون، میگو، ماهی تون و سیم می‌باشد.

معمولا محصولات این صنعت در دو گروه آبزیان پرورشی، آبزیان دریایی (غیر پرورشی) به بازار عرضه می‌شود.

صادرات ماهی، میگو و سایر آبزیان
صادرات ماهی، میگو و سایر آبزیان

شرکت آبزی گوهر ناب مطاف

شرکت آبزی گوهر ناب مطاف، یکی از شرکت‌های شناخته شده در زمینه تجارت آبزیان در سطح بین‌الملل است. این شرکت انواع مختلف آبزیان را تولید، آماده‌سازی و صادر می‌کند. شرکت مطاف در جنوب کشور و در شهر بوشهر مشغول به فعالیت می‌باشد.

شرکت آبزی گوهر ناب مطاف به‌عنوان یک شرکت تجارت مواد غذایی، ماهی‌های تازه دریایی (غیرپرورشی) را از صیادان خریداری می‌کند و پس از انجام مراحل آماده‌سازی توزیع می‌نماید. علاوه بر عرضه محصولات در ایران، تولیدات شرکت مطاف به کشورهایی مانند تایلند، چین، کره جنوبی، روسیه، هند، سریلانکا، مالزی، فیلیپین و غیره صادر می‌گردد.

محصولات شرکت آبزی گوهر ناب مطاف در دو گروه منجمد و خشک‌شده دسته‌بندی می‌گردد. انواع ماهی‌ها از قبیل ماهی قزل‌آلا، ماهی سرخو، ماهی طلال، ماهی مرکب، میگو، مارماهی، گربه‌ماهی، اسکویید و… از محصولات این شرکت می‌باشد.

گواهینامه ISO 9001: استاندارد بین‌المللی مدیریت کیفیت

گواهینامه ISO 14001: استاندارد بین‌المللی مدیریت محیط زیست

گواهینامه ISO 22000: استاندارد بین‌المللی مدیریت ایمنی مواد غذایی

گواهینامه ISO 45001: استاندارد بین‌المللی مدیریت بهداشت و ایمنی

ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا جزو ماهیان سرد آبی است و در زیرگروه ماهیان آزاد جای دارد. خواص ماهی قزل‌آلا بی شمار می‌باشد. از خاصیت ماهی قزل‌آلا می‌توان به کالری کم و منبع خوبی از پروتئین و چربی سالم اشاره کرد.

میگو

میگو هم مانند دیگر خوراکی های دریایی حاوی منابغ غنی از کلسیم، ید و پروتئین است. به‌دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از کربوهیدرات، پروتئین، زینک و منیزیم؛ میگو را می‌توان برای کاهش وزن مصرف کرد. هم‌چنین پروتئین موجود در آن باعث حفظ و رشد پوست و مو می‌شود.

ماهی سرخو

ماهی سرخو جنوب دارای گوشتی لذیذ و نرم است که منبع پروتئین و سرشار از فسفر، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. بالا بودن میزان سلنیوم و اسید آمینه تریپتوفان در گوشت این ماهی باعث شده تا درصد زیادی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

ماهی مرکب

این ماهی دارای مقادیر زیادی فسفر در گوشت خود بوده که برای بهبود عملکرد مغز، کمردرد و بیماری‌های رحمی بسیار مناسب است و در کم‌تر منابع غذایی یافت می‌شود. در صد چربی این نوع از ماهی بسیار بالاست؛ به‌همین علت میزان امگا۳ که در ماهی مرکب قرار دارد زیاد است. هم‌چنین طبع گرم این ماهی برای عملکرد کلیه، کبد و سیستم گوارشی بسیار تأثیرگذار است.

ماهی طلال

ماهی طلال دارای گوشتی لذیذ، چرب و بسیار مغذی است. این ماهی منبع غنی از کو‌آنزیم Q10، آنتی‌اکسیدان‌ و امگا 3 است. هم‌چنین ویتامین‌ B12، سلنیوم و پتاسیم موجود در این ماهی، توانایی بدن را در مبارزه با انواع عفونت افزایش می‌دهد و با تقویت سیستم ایمنی بدن روند بهبود سرطان را سرعت می‌بخشد.

سایر محصولات

مارماهی، گربه‌ماهی، ماهی حسون، ماهی یال اسبی، اسکویید و هم‌چنین ماهی خشک شده DRIED SPRATS از دیگر محصولات این شرکت می‌باشد.